Dwang Gedachten

Een cliënt zei: “Ik kan zeer dwangmatig zijn. Alles moet precies op die bepaalde plaats liggen en volgens een bepaald ritueel daar neergezet worden. Dit kost zoveel energie dat ik geen tijd overhoud voor leuke dingen. Ik trek me meer en meer uit het dagelijkse leven terug. Ik ben zo perfectionistisch dat ik nooit klaar kom met een taak. Het is alsof ik altijd bezig ben met opdrachten”.

Je hebt in een situatie gezeten waar je je niet veilig voelde. Je voelde je gespannen en door rituele handelingen, steeds iets op zelfde manier te doen, kreeg je nog een beetje controle over je omgeving en jezelf. Het leven werd een beetje voorspelbaar.

Symptomen

Dit gedrag was echter heel vermoeiend en je kon het niet meer loslaten.  Je leeft nu als een te strak gespannen veer en je wordt voortdurend overspoeld door een grote stroom van allerlei bange gedachten of pieker gedachten. De paniek gaat je leven beheersen, terwijl angst dient om echt gevaar zichtbaar te maken. Het beperkt je dagelijks functioneren, want je gaat denken dat je iets niet meer aankunt of dat je iets niet onder controle hebt. Je hebt het niet in de hand. Je voelt je gefrustreerd, tekortschieten, bang of angstig of machteloos. Je hebt moeite met concentreren.

Je krijgt lichamelijke klachten, zoals spierpijn en vermoeidheid door het zorgen maken, word je lusteloos, apathisch, somber en neerslachtig. Soms gaat het gepaard met duizeligheid, gevoelloosheid, je bent passief en immobiel, hebt verkrampte spieren, waarop hyperventilatie volgt (te veel en te snel ademen).

Onverwerkte ervaringen

Het kan een hele tijd goed gaan en dan ineens wordt er iets aangeraakt waardoor je al je energie verliest. Dagelijkse stress momenten, een functioneringsgesprek, gebrek aan waardering, problemen met collega’s, maar ook eentonig werk of veeleisend werk,een verhuizing of een sterfgeval kunnen je veiligheid en zelfvertrouwen onder druk zetten. Ook een operatie of medische ingreep kunnen je vrees doen toenemen, het is weer een situatie waarin je machteloos bent. Je spant je spieren weer aan, waardoor je je eigen emoties onder controle houdt en ervaringen in het “hier en nu” gaat vermijden en daar voel je je weer schuldig over.

Onverwerkte ervaringen

Een valpartij, waar je erg van geschrokken bent of een ziekenhuisopname of medische ingreep, waar je niet voldoende op voorbereid was. “de schrik zit tot op het bot”. Je kunt niet vertrouwen en je lichaam vertelt je dat er iets is wat je niet kunt vertrouwen.

Jeugdervaringen kunnen aangeraakt worden.

B.v. Een ziekenhuis ervaring op jonge leeftijd, waar je ineens alleen was zonder je vertrouwde familie. Een andere mogelijkheid is dat je vader of je moeder depressief waren of een angststoornis hadden en je je altijd in moest houden. De kans is dan vijfmaal zo groot dat je er zelf ook last van krijgt. Je hebt geleerd altijd eerst voor anderen te zorgen. Dit was je overlevingspatroon. Je hebt niet geleerd je agressie op een goede manier te gebruiken. Je bent of te kwaad of helemaal niet boos. Daarna denk je: “ik had het wat anders moeten zeggen”, waardoor je je daarover weer schuldig voelt.

Ook is het mogelijk dat een broer of zuster van je gestorven is. Dat kan nog steeds van invloed zijn op je reacties. B.v. Je wilde je ouders geen verdriet doen en hield je in. Of je hebt je maatje verloren en je voelt je nog steeds niet compleet. Het verlies werkt nog steeds door. Een weinig veilig opvoedingsklimaat kan je zelfvertrouwen doen dalen, en door rituele handelingen krijg je weer greep op je omgeving.

Lichamelijke mishandeling, incest, een aanranding of verkrachting, eetstoornissen, depressieve perioden van jezelf of van een ander, je was getuige van een ruzie, je werd gepest, beledigd of gekwetst, al deze herinneringen kunnen getriggered worden. Oorlogservaringen, een beroving of bedreiging kunnen een rol spelen.

Zo zie je: er zijn vele oorzaken. Tevoren weet je nooit wat erboven komt.

Het ondermijnt wel je veerkracht.

Je familie, vrienden en je werk

Je doet jezelf tekort. Je dwangmatige gedrag kleurt je relaties. Je voelt je gefrustreerd. Je hebt het gevoel ernstig tekort te schieten en machteloos te staan. Je omgeving vindt dat ook frustrerend en moet het verdragen zonder zichzelf of jou de schuld te geven of verwijten te maken. Ook al kunnen ze het begrijpen of denken ze dat ze het te begrijpen, op een gegeven ogenblik is hun geduld ook op.

Blijf er niet mee rondlopen

Alleen hieruit komen is moeilijk. Vooral als het heel lang bestaat. Als cognitieve gedragstherapie of EMDR of andere therapieën onvoldoende helpen dan is het belangrijk te kijken wat er op lichamelijke niveau gebeurt. Laten we er samen naar kijken. Bel of mail

 

Psychotherapie praktijk Amsterdam Carolien Entrop
Rooseveltlaan 205 - 1079 AR Amsterdam
Tel: 020-6426017 of 0629002671
e-mail: crisis@traumatherapie-amsterdam.nl

De therapieën worden in het algemeen vergoed, afhankelijk van uw verzekering

 

 


Trauma therapie

Somatic experiencing

Opstellingen?

Blog


 

© 2018 Psychotherapie praktijk Amsterdam Carolien Entrop

 Drs. A. Carolien Entrop

   Psychotherapie praktijk Amsterdam
   Carolien Entrop

   Trauma therapie

   Somatic experiencing

  Opstellingen

   Blog

 

Psychotherapie praktijk Amsterdam Carolien Entrop
Rooseveltlaan 205 - 1079 AR Amsterdam
Tel: 020-6426017 of 0629002671
e-mail: crisis@traumatherapie-amsterdam.nl
De therapieën worden in het algemeen vergoed, afhankelijk van uw verzekering
Wat voor soort symptomen of klachten
komen in aanmerking voor deze therapie?
fibromyalgie angst aanranding aanval achterdochtig achtervolgings-dromen ademen adhd alleen angst argwaan bang bedreiging besluitloos bevende of trillende handen bewegingsloos bezorgdheid bindingsangst boosheid borderline claustrofobie concentratie depressie diefstal dissociatie duizelig dwang-gedachten eenzaam flashbacks fobie focussen fybriomyalgie misbruik ...
Blijf er niet mee rondlopen!!
Laat het niet je leven beheersen